Google+ Pomysłowe Pieczenie: Chleb żytni na zakwasie

niedziela, 7 października 2012

Chleb żytni na zakwasie

Najlepszy jaki w życiu jadłam, im starszy tym lepszy!

 
To miał być chleb litewski, ale z braku kilku składników powstał po prostu najlepszy chleb żytni jaki jadłam. Zabrakło mi między innymi kminku i melasy, którą zastąpiłam słodem. Nigdy nie jadłam chleba litewskiego, ale jeśli ten smakuje idealnie to litewski pewnie będzie jeszcze lepszy. Ale to następnym razem jak zakupię kminek:-).
Wracając do żytniego muszę was uprzedzić, że nie jest to łatwy chleb do zrobienia, robi się go dwa dni i nie używa drożdży wiec konieczny jest dobrej jakości zakwas żytni. Ja robiłam ten chlebek według przepisu wspaniałej kobiety, która piecze chleby już od kilku lat i przestrzegłam wszystkich wskazówek prze z nią podanych a i tak chlebek nie urósł tak jakbym chciała, ale wystarczająco byłabym zadowolona:-).
Chlebek jest ciemny i wilgotny, należy do tych ciężkich chlebów żytnich, które idealne smakują z masłem i ulubioną konfitura lub jajecznicą. Ja piekłam go w środę, a dzisiaj smakuje jeszcze lepiej niż dzień po upieczeniu :-)Polecam!







Chleb żytni:
Źródło przepisu: http://pracowniawypiekow.blogspot.co.uk/2011/01/chleb-litewski.html

Składniki na 2 foremki keksowe:

  • 500g zaczynu z mąki żytniej chlebowej
  • 100g otrąb
  • 200g wrzącej wody
  • 350g mąki żytniej razowej (z tego 25g do uprażenia)
  • 150g mąki żytniej chlebowej
  • 300g wody letniej (ok. 1,5 szklanki)
  • 2 łyżki słodu
  • 1 łyżka soli

By zrobić zaczyn ( czyli zakwaszone ciasto), należy wieczorem dzień poprzedzający pieczenie przygotować 50g płynnego aktywnego zakwasu i dodać do niego 130g mąki żytniej razowej oraz 120g wody. Całość pozostawić na noc (  na 8-12 godzin).
Następnego dnia dodajemy 90g mąki żytniej i 110g wody, pozostawiamy na 3-4 godziny. Zaczyn jest odpowiedni gdy się podniesie a jego powierzchnia będzie lekko wklęsła.
Tego samego wieczora zalewamy 100 g otrębów 200 ml wrzącej wody.
W dniu przygotowania chleba, należy odsypać ok. 2 łyżki mąki razowej i uprażyć na suchej patelni aż nabierze brązowego koloru.
Przygotowanie chleba:

Wymieszać w misce ciasto zakwaszone z resztą składników, oprócz soli. Mieszać należy tylko do połączenia składników. Konsystencja ciasta powinna być dość luźna. Przy mieszaniu mikserem nie może tworzyć się bryła ciasta.
W odrobinie wody rozpuścić sól i dodać do ciasta, lekko wymieszać całość.

Napełnić ciastem formy prostokątne ( keksówki ) do połowy ich wysokości, wygładzić smarując powierzchnię wodą.
Chleb powinien wyrosnąć do podwojenia objętości (u mnie trwało to 6 godziny i chleb wyrósł prawie do podwojenia:-)), po wyrośnięciu należy jeszcze raz wierzch posmarować wodą.

Pieczenie:
Piekę chleb w piekarniku z termoobiegiem, tylko taką opcję mam. Jeśli pieczecie bez termoobiegu musicie dostosować temperaturę pieczenia do warunków waszego piekarnika. Wtedy całkowity czas pieczenia chleba będzie wynosił ok 70 - 90 minut.Temperatura początkowa piekarnika 250 C.

Piec w tej temperaturze 15 minut z termoobiegiem , potem zmniejszyć do 200 C i jeszcze 20 min, dalej zmniejszyć do 180 C i dopiec ok. 15-20 minut pod folią aluminiową.

Po upieczeniu wyjąć z foremki, odwrócić i wystudzić. Chleb nadaje się do jedzenia dopiero następnego dnia.

Smacznego:-)



16 komentarzy:

  1. Domowe pieczywo jest rewelacyjne, a żytnie to jedno z moich ulubionych :) musze wreszcie wziąć się za upieczenie takiego

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak to prawda, domowe ponad wszystko, a ten żytni jest rewelacyjny, od kilku dni jem tylko ten chlebek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rewelacyjnie wygląda. Ale mi smaka narobiłaś!
    Przypomniał mi się chleb jaki piekła moja babcia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszę o wyjasnienie czy jest to zaczyn przygotowany z mąki żytniej razowej czy z chlebowej (bo są 2 rodzaje napisane), a także czy do zaczynu dodaje sie maki żytniej chlebowej czy razowej w masie 90 g?

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj Zuzanno P:-), zaczyn składa sie z zakwasu, który jest zrobiony z mąki żytniej chlebowej typ 720 oraz z mąki żytniej razowej i wody. Następnego dnia do tej mieszanki dodajemy 90 gram mąki żytniej chlebowej typ 720 i 110 gram wody.
    Czyli do zakwasu żytniego dodajemy mąkę razową i wodę a na drugi dzień dodajemy mąkę żytnią i wodę.
    Mam nadzieję, że Ci to trochę rozjaśniłam:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze raz: mąka żytnia chlebowa + woda = zakwas
      zakwas + mąka żytnia razowa + woda = zaczyn
      Na drugi dzień: zaczyn z dnia poprzedniego + mąka żytnia chlebowa + woda = zaczyn właściwy:-)

      Usuń
  7. Czy czas pieczenie jest napewno dobry??? Wczoraj go upiekłam i jest kompletnie surowy :(

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy czas pieczenie jest na pewno dobry??? wczoraj upiekłam i jest kompletnie surowy w srodku :(\

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten czas pieczenia jest odpowiedni, tyle czasu ja piekłam swój chleb. Ale ja zawsze dostosowuje do swojego piekarnika, który ma opcje tylko z termoobiegiem. Powinnam zaznaczyć w opisie jak piec. Bez termoobiegu całkowity czas pieczenia powinien być ok 70 minut.
      Poprawię opis i mam nadzieję, że dasz mu jeszcze jedną szansę.
      ps. ja jak piekę chleb to nawet jeśli w przepisie jest podana ilość czasu, to zawsze pukam chleb od spodu i jeśli jest głuchy dźwięk to znaczy,że chleb jest upieczony:-) a jeśli nie to przedłużam czas jego pieczenia.
      Pozdrawiam

      Usuń
  9. Olimpia uwielbiam chleb z kminkiem ale nie wyobrazam sobie zrobienia tego chleba :( nigdy nie robilam zakwasuwiec bede musiala usiasc i wszystko spokojnie przemyslec.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Olu gorąco Cię zachęcam do zrobienia zakwasu to naprawdę nic trudnego. Pod przepisem na chleb ukraiński w komentarzu dokładnie wytłumaczyłam Ani jak zrobić zakwas. Jeśli zrobisz tak jak opisuję to zakwas na pewno Ci wyjdzie:-), a to już połowa sukcesu w produkcji chleba domowego. Pozdrawiam serdecznie:-)

      Usuń
  10. Tak się właśnie zastanawiam czy typ mąki 720 lub 2000 ma wpływ na zakwas a tym samym na wzrost chleba. Zrobiłam dokładnie na odwrót, chleb był smaczny ale na pewno nie urósł dwukrotnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Blanko, ja myślę, że typ mąki ma wpływ na zakwas a tym samym na chleb. Mój zakwas jest na mące typ 720 i wychodzą mi naprawdę pyszne chleby i rosną wspaniale. Zakwas mam prawie roczny i już nie muszę dodawać drożdży bo chleby rosną pięknie. Mój pierwszy zakwas zrobiłam na mące typ 2000, chleby były ok ale mi bardziej smakują na zakwasie z mąki 720. Jeśli zakwas jest dojrzały to nie ważne z jakiej mąki jest zakwas, chleby i tak urosną. Tym mąki wpływa na smak chleba aniżeli na jego wyrastanie:-)
      Pozdrawiam:-)

      Usuń
  11. Typ 2000 to mąką ze zmielonymi otrębami. Wydaje mi się, że im więcej otrąb i dodatków typu płatki owsiane, słonecznik, dynia, tym chlebkowi trudniej będzie urosnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przepisie nie ma maki typu 2000😉, to jak rośnie chleb zależy od mocy zakwasu im zakwas starszy tym chleb będzie wyrastał lepiej. Jeśli w przepisach są dodatki ziaren czy cięższych mak zazwyczaj zwiększa się ilośc zakwasu😉

      Usuń